Sandbox. To slovo se (nejen) nade mnou poslední dobou vznáší trošku jako noční můra. Kdyby se udělala nějaká statistika nejskloňovanějších výrazů na twitch chatu za poslední dva týdny, do top 5 se určitě dostane. Většina z vás ví, o co jde, ale v krátkosti si to shrňme.
Co je to sandbox?
V češtině pískoviště, v ruštině to snad ani nechci vědět - jedná se o experimentální server WG, jakejsi mezistupeň mezi supertestem a veřejným test serverem, kam je pozvanej pouze omezenej počet hráčů. WG tam chce testovat jejich novej
Nutno hned zkraje dodat, že všechno to, co budu na následujících řádcích popisovat, se může od základů změnit (v což pevně doufám), nic z toho se do hry nedostane a celý tohle zamyšlení přestane být nejen aktuální, ale i smysluplný. Ale to se zatím neděje a hodně z vás to zajímá, tudíž proč to nesepsat. Zároveň musím přiznat, že jsem sám na tomhle serveru nehrál z toho důvodu, že jsem prostě a jednoduše nedostal pozvánku. Viděl jsem ale pár streamů a videí a přečetl články WG, takže si troufnu tvrdit, že jsem docela v obraze.
Globální rebalanc aneb "I have no idea what I'm doing"
WG nám ve svým videu (odkaz dole) prezentuje jejich pohled na současnej stav hry. Úroveň profesionality necháme raději bez přílišnejch komentářů (sakra práce, nechci po klucích aby tam seděli v saku, ale aspoň ten Head and Shoulders mohli někteří použít), jde spíš o obsahovou stránku věci. Vývojáři přiznali některý současný problémy hry jako artyny, nevyváženost herních tříd apod. Už ten samotnej fakt je krokem kupředu. Problémem ale zůstává, jak tyhle problémy chtějí řešit. Ideou WG je dát každýmu z tanků určitou roli na bojišti. Rozdělují teď tanky nejen na klasický heavyny, medka, lighty a TD, ale spíš podle toho, co se od danýho typu tanku očekává v bitvě. Jejich rozdělení si můžete přečíst v odkazu na konci textu. S tím já v zásadě nemám zas takovej problém, teoreticky to zní docela dobře, ale to komunismus taky, že jo.
V ideálním případě by to mělo fungovat zhruba následovně:
Heavy tanky jedou v první linii, jsou velmi těžko prostřelitelný zepředu (mají ale weakspoty) a tlačí útok.
Medium tanky podporujou snažení jejich těžších kamarádů, snaží se detrackovat a objíždět nepřátelský heavyny, občas něco odsnajpí, ale primárně se snaží využít svojí manévrovatelnost.
Lighty dělaj něco podobnýho, ale předtím odhalujou nepřátelský pozice, drandí po mapě a využívaj svoje camo.
Za tím vším stojí Tank Destroyery, který podporujou tým z dálky, v angličtině je pro to hezkej výraz "bush-wanking".
No a to všechno sledujou z orbitu hráči artilérií, kteří plní čistě podpůrnou úlohu a nevypínají nepřátelský tanky na jedničku.
Jak to funguje teď na live serveru:
Heavy tanky jedou v první linii, kdokoliv kdo nabije gold (někdy to ani není potřeba) většinu z nich bez problémů prostřelí, takže jejich hlavní devíza, pancíř, je k ničemu.
Střeďáci mají stejný, ne-li lepší děla než heavyny, proti nepřátelskýmu pancíři mají možnost zmáčknout "dva dva", mají camo, manévrovatelnost a penetraci na to si poradit s heavynama. Jejich slabinou (ne vždy) je nedostatek pancíře, což z nich dělá trošku složitější třídu na zvládnutí.
Lighty jsou de facto naprosto zbytečnou třídou, protože mají stejnej matchmaking jako o tier vyšší medka, většinou podobnej dohled, horší děla i pancíř. Jedinou jejich výhodou je zachování camo ratingu za pohybu, což zdaleka nevyváží nevýhody.
Hlavní výhodou TDček jsou základní parametry děla - tedy alfa damage a penetrace. Většinou nemají otočnou věž ani pohyblivost, jsou na bojišti neflexibilní.
Artyna je čistej RNG mechanismus, kterej buď na bojišti udělá hroznou paseku anebo zase nic. Nefunguje jako podpora, ale častokrát jako hlavní rozdílová síla mezi výhrou a prohrou.
Troufnu si tvrdit, že většina z vás s touhle velmi stručnou analýzou bude plus minus souhlasit. Rozhodně by neměl být pro nikoho ve WG problém dojít k podobnejm závěrům jen z toho, že by hráli svoji hru. Pojďme si porovnat dvě řešení týhletý situace - jedno vývojářů, druhý moje.
Jak to (zatím) na sandboxu řeší WG
Primární zaměření vývojářů je momentálně na roli pancíře ve hře. Koneckonců, proč ne. Jak jsme mohli vyčíst z mojí rádoby "analýzy", to je jeden z hlavních problémů hry. Jakým způsobem to vývoj řeší?
1) dá hráčům možnost kupovat si goldovou munici pouze za goldy (dostávají 500 za den). Což vede k tomu, že skoro nikdo je nestřílí. V takovým případě se role pancíře především u tanků jako je Maus nebo E 100 značně zvedne, i kdyby nic jinýho nezměnili.
2) změnily se penetrace skoro všech tanků a typů munice a to dost nahodilým způsobem. Někde jsme něco buffli, někde jsme něco nerfli. Tak trošku jako když pejsek s kočičkou vařili dort.
3) dramaticky se zvýšila ztráta penetrace v závislosti na vzdálenosti, tak aby "snajpení" bylo daleko míň efektivní.
4) změnila se distribuce střel v kruhu tak, aby míň z nich lítalo do středu a byly rozprostřeny rozvnoměrněji po celý ploše kruhu = efektivně snížení přesnosti, opět za stejným účelem jako v bodě 3).
Hmm. Takhle na papíře to docela dává smysl, že? Realita je ovšem do značný míry jiná. V podstatě to znamená, že momentálně jsou na sandboxu tanky jako třeba T110E5 nebo Maus zepředu takřka neprobitelný. Pro ego jejich hráčů asi dobrá věc, pro ostatní - not so much.
Nehledě na to, že společně se změnou role pancíře WG neskutečně nerflo dohledy medium tanků na hodnoty kolem 300 metrů.
Je mi jasný, že si momentálně klepete na čelo a říkáte si "co to ten zrzek mele, sám furt říká jak se sandbox nemá řešit, že se to ještě xkrát mění blablabla" - a máte pravdu. Jenže..
Co mě motivovalo k tomu tenhle článek napsat je to, že i přesto, že jsem si všeho tohohle vědomej a pevně doufám, že to co se teď na pískovišti děje upadne co nejdřív do zapomění dějin, pořád to dost věcí naznačuje. WG totiž sám neví, jak tyhle problémy vyřešit, ačkoliv odpověď je dle mýho daleko jednodušší, než se zdá. A to, jakým směrem se změny ubírají na sandboxu je minimálně alarmující.
Proč?
Nabízí se totiž jednoduchá otázka - kdo tohle chtěl? Kdo si žádal změny dohledů, penetrací, snížení přesnosti a dalších? Nepamatuju si, že by si někdo stěžoval na to, že jde moc lehce probít tank na velkou vzdálenost. Všechny tyhle změny totiž absolutně nejsou potřebný k tomu, aby byla hra lepší. Ano, pokud se povede je nezmrvit, asi nebude horší, než teď. Ale soustředit se má WG jinam.
Pro kohokoliv, kdo na týhle hře za poslední rok něco odehrál a má kritický myšlení alespoň trojkaře na základní škole je očividný, že pro balancování tanků ve WoT existujou mometnálně dva hlavní strašáky - artyny a goldová munice.
S tím prvním je nutno přiznat WGčku kredit, protože momentální "stun" mechanika, kdy artyny dávaj malej damage, ale na určitou dobu vám zhorší vlastnosti tanku "omráčením" posádky, je principielně správná a souhlasím s ní (to, že momentálně je nevybalancovaná doba omráčení nechme teď stranou). V druhým bodě se ale dostáváme na tenkej led.
Všichni totiž vědí, že goldová munice je jedním ze základních pilířů herní ekonomiky a pomáhá WG generovat zisk. Rovnice je jednoduchá - hráči chtějí ničit jiný tanky -> když je neumí prostřelit AP, mohou nabít gold -> prostřelí a mají radost -> zjistí že prodělávají kredity, ale že je baví prostřelovat a mít radost -> koupí si prémiovej účet, aby se jim hrálo líp a mohli goldy střílet dál.
Všem nám je asi taky jasný, že WG v žádným případě neomezí svůj příjem na úkor lepšího herního zážitku pro hráče (jakkoliv by to možná některý západní společnosti udělaly ve vidině dlouhodobýho zisku z více spokojenejch hráčů). Takže co s tím?
Ne až tak očividnou, ale přesto důležitou překážkou zůstává taky obecně nízká dovednostní úroveň hráčů týhle hry. Průměrnej hráč v lightku asi ví, že má něco spotovat, ale už absolutně neví jak, neví, jak fungujou základní herní mechaniky jako camo a dohled. I když tomu hráči vštěpíte do hlavy, co má se svým tankem dělat, už nijak nezajistíte, že to opravdu dělat bude. Žádnej globální rebalanc totiž neodstraní kempící E stovky na bázi nebo yolující lighty. Ale to je spíš taková připomínka bokem.
Martyho řešení
Všechno jsou to sice hezký kecy a kritika, ale bylo by taky fajn navrhnout něco z mý hlavy, že ano. Podle mě vývojáři naprosto zbytečně ztrácí čas rebalancem jednotlivejch tříd, kterej se momentálně děje tank po tanku. Já sám bych zůstal ze začátku pouze u arty mechanismu omračování, kterej se mi líbí a beru to jako krok správným směrem. Pokud by to vyšlo, udělal bych jen jednu základní změnu, a to nerf penetrace u desítkovejch medek. Hodnoty kolem 245-250 mm penetrace na APCR a +- 300 mm na HEATu mi příjdou ideální. Stále máte šanci heavyny prostřelovat čelně, ale ne tak spolehlivě, takže role pancíře se zvýší. S tímhle nerfem bych zároveň o stejný procento snížil cenu munice, aby se to vyvážilo. Zároveň s tím bych lightům dal normální MM jako mají ostatní tanky na daným tieru. Rozhodně netvrdím, že by to instantě zlepšilo kvalitu hry, ale je to rozumější a ne tak složitý řešení, jako nám momentálně nabízí chlapci v Minsku.
Závěrem
Je mi jasný, že se najdou lidi, kteří budou tyhle řádky zpochybňovat jen na základě toho, že jsem sandbox nehrál. To je samozřejmě legitimní připomínka, jak jsem ale zmínil v úvodu, člověk nemusí bejt zrovna Einstein, aby si dost věcí nevydedukoval. Znám i lidi, kterým se změny na sandboxu líbí (to budou asi ti hráči E5ek a Mausů :p ) a nikomu svůj názor nevnucuju. Zároveň moc dobře vím, že celej tenhle text je spíš takový tlachání do větru a "co by kdyby", což se na 99 % nikdy nestane. Chci tím spíš vyjádřit obavu a nedůvěru z postupu WGčka v týhle oblasti a říct, že jsem značně skeptickej k tomu, co bude dál. S tím, jak je to momentálně doufejme, že se nestane vůbec nic.
Stále ale mějte na paměti to, co jsem zdůrazňoval na začátku. Cokoliv, co se na SB momentálně děje má velmi malou váhu. Nemusíte se mnou ani souhlasit, jen jsem chtěl naznačit, jak jednoduše se mi jeví řešení pro to, zlepšit tuhle hru, jak složitě k tomu problému přistupujou lidi, kteří tu hru sami stvořili, a jak moc mi to přijde jako ztráta času, když to očividně nebude fungovat. Tak trochu mi totiž vývojáři připomínaj toho klasickýho meme psa. Trošku paradox, když udělali tak úspěšnou hru. :)
marty
Zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=0uBE3yV3HLY (oficiální WG video)
http://worldoftanks.eu/en/news/pc-browser/46/sandbox-server-global-rebalance/ (oficiální novinka na portálu hry o globálním rebalancu)
Super článek,někdo by ho měl poslat do WG! ;)
OdpovědětVymazatTy vtipy tam rozhodně piš, má to takový fajn sarkastický nadhled.
OdpovědětVymazatještě bych k tomu dodal asi to, že by mohli trochu zmenšit to rng. jinak tipy na zlepšení gameplaye rozhodně souhlasím, každopádně když se to vezme z druhý strany, tak víme, že WG bude stejnak mít svojí hlavu a to je příjem financí.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatSuper Marty, len tak ďalej ;)
OdpovědětVymazat/Helmiar
Naprosto sdílím tvůj názor až s pohledem na řešení problému artyn - na SB jsem hrál a to omračování sice má svůj smysl, ale dokážu si představit, že pro hráče v Mausovi při 3 artynách na hru nebude ta hra až tak "funny". Já osobně vidím řešení v omezení max 1 artyna na bitvu za současného "blokování" xvm ve hře (předpokládám, že tušíš kvůli čemu :) ) A myslim že primární problémy jsou vyřešeny. Sekundárně bych se zaměřil na lepší balance týmu a předělání map. To co zatím provádějí na sandboxu akorát vypovídá o tom, že o problémech wot nemají tušení a hráčům se stále nenaslouchá (jak jinak by se mohli snažit jít směrem, kterým se na SB vydavájí)
OdpovědětVymazatMožná nevolí ideální řešení, ale je to lepší než kdyby hru nechali do roku umřít. Stejně ale jestli se fakt vyvíjí WoT 2.0 tak to je fuk, wotko umře a třeba se WGčku WoT 2.0 povede. Konec konců WoT je v základu geniální a dokonalá hra.
OdpovědětVymazatČlánek se mi moc líbí a tvůj názor na Sandbox, včetně řešení problémů ve wotku, považuju za dobře promyšlený a možná i ideální. Pokud jde o sepsání článku, s tím bych ti možná něco poradil. Máš to dobře rozvržené a používáš rozsáhlou slovní zásobu. To se mi moc líbí a ostatním určitě taky. To, že se tam občasně vyskytne chybka, je detail. Dost očividný však, je tvůj brněnský akcent. Při streamech je to detail, co mi vůbec nevadí, ale když už se rozhodneš napsat článek takového rozsahu, který se má zároveň tvářit odborně, bylo by lepší vyhnout se tvarům, jako např. "V druhým bodě", "všechno sledujou z orbitu" nebo "kam je pozvanej pouze". Narážím na slova "druhým", "sledujou" a "pozvanej". Pokud je to problém a prostě se toho zbavit nejde, tak to tam samozřejmě nech. Na facebooku si ale říkal, že ti máme napsat i nějakou kritiku, jak článek zlepšit, tak tady ji máš. Jinak, nápad blogu se mi moc líbí a už se těším na další články. :)
OdpovědětVymazatAhoj,
Vymazatto co považuješ za "brněnský akcent" používáme běžně i v jižních čechách :-)
A pokud to srovnáš s mluvou moderátorů většiny rádií s celorepublikovým pokrytím, tak je Marty přímo lingvista :-))
jasně, asi je dobrý to nějak omezit, zas na druhou stranu chci používat trošku neformálnější jazyk, aby to bylo bližší běžnýmu čtenáři.. nemám problém s tím to napsat celý spisovně, ale k mý osobě to v týhle komunitě zas tak moc nesedí :D
OdpovědětVymazatAni mi to jako nějakej brněnskej akcent nepřijde, já jsem z prahy a píšu úplně stejně :D
OdpovědětVymazatJo, tohle je dobrý. Je to sice dlouhý, ale celkem věcný, a dává to smysl. Ne, jako třeba u Gottwyho: "..ono to není moc dobrý, ale zase to není až tak špatný, možná to v některých ohledech i trochu dobrý je.." :-)
OdpovědětVymazatTakže jen tak dál.
Dobrá práce. Blok už mám v záložkách ;-)
OdpovědětVymazatPřekvapila mne tvoje změna názoru na dělostřelectvo. Souhlasím s tvým předchozím návrhem: nechat arty tak jak jsou ale omezit jejich počet - jedna na tým.
Ahoj Márty,
OdpovědětVymazatdovol abych trochu okomentoval tvůj článek na Blogu dle objektivním pohledem pískaře svého naprosto subjektivního názoru. Shrnu to do bodů:
1. Jsem aktivním žlutým rajčetem na WoT a snažím se hrát jak nejlíp dovedu. Nebudeme počítat těch x tisíc bitev, co jsme s kámošem dávali závody, kdo dojede na nepřátelskou bázi jako první (pakliže vůbec dojede). A dělat si Reroll fakt nebudu.
2. Podle mně je Sandbox zatím to nejlepší, co WG může pro hráče udělat. Je to místo, kde si můžu otestovat i já některé způsoby hraní bez jakéhokoli postihu statistik a podobně. A jestli si někdo stěřuje na WoTko, tak ho teď můžes s klidem místo lampárny poslat na pískoviště.
3. Píšeš, že SB nehraješ, protože jsi nedostal pozvánku. Ale při svých streamech jsi říkal, že to hrát nebudeš, protože by tě to nebavilo. Přihlásil jsi se vůbec?
4. Nekomentuj něco, o co jsi se ani nepokusil. (Že by klasickej novinář?). Promiň, ale zařídit si pozvánku obratem, by pro tebe měl být problém jednoho e-mailu.
5. Ideální stav. No comment.
6. Jak to (zatím) na sandboxu řeší WG
6.1 WG dává 500G a 500k kreditů denně. V tuhle chvíli mám cca 3500G. A PÚ, ktere se dá za goldy prodloužit. Kreditů je málo, páč vybavení na jeden tank stojí cca 1M, takže zaždej den si vybavím cca 1-tanky se kterými chci hrát. A goldy se pálej o sto šest, když průměrnej hráč dá cca 20 bitev a Gold stojí cca 10G. Tohle WG zatím nezvládlo. Já Goldy nestřílím, poněvadž se snažím hrát bez nich, ale na tankách tak do 5ti Goldů vozím.
6.2 Penetrace se změnily dost. S lightweightem neprostřelím Prase zezadu na 200m do těch nakládacích dvířek ani Goldem. Ale idea je to správná.
6.3 ddto + Ano je to jedna z věcí, která dává HT+TD nějakou šanci na přežití. Nu což, konečně mám na LT 10+HE a používám je k otravování. Ale zatím WG vůbec neřeší Heaty.
6.4 Nedá se to poznat. (leda statisticky) Prostě se snažím doměřovat.
6.x Dohledy neřeším, nejezdím (zatím) MT a TD.
7. Artyny. Nejsem artynář, ale na SB jsem si hned dvě osadil, abych si zkusil, jak to funguje. A funguje to. Doba omráčení je vyřešená spolu se vzdáleností. (takže třeba i jenom 3 vteřiny). Taky jsem dal za 1200HP. Konečně je vidět i na zemi kruh kam artyna míří (když teda označuje cíl Téčkem), takže máš možnost se zdekovat.
8. Co mě "SERE" i na SB je to že fronta Artyn je 2x tak větší než fronta jiných tanků. A běžně opět hrajeme 8x Arty v bitvě. Doprdele WG. Za mě, co jsem psal do dotazníku max 2 arty v týmu. Četa 3 artyn se dá snadno zakázat. (Prostě tě to upozorní, že tě to nepustí do bitvy).
9. Všichni víme že svět WG je "překreditovanej" A WG zatím nenašlo způsob, jak donutit hráče ty kredity utrácet - to je těžkej problém. Dle mýho názoru by Goldy měli stát cca x (2x, 5x?) víc za kredity. Pak by se jejich používání drasticky omezilo a bylo by líp.
10. Ohledně dovedností hráčů. Jsem žlutý rajče a dle WG jsem lepší jak 92% ostatních hráčů. Co dodat?
Můj pohled.
SB je dobrej nápad. Když jsem votrávenej z WoTka, jdu na SB a hraju to jinak. Žádný staty, žádný výčitky.
WG na SB nasbírá nějaký statistický data, který potom dále zpracuje a upraví tak, aby to nějak vyhovovalo všem. "Statistika nuda je, ale přináší cenné údaje". Nikdo z nás si nedovede představit, co WG zpracovává. (Pene, Camo, Trefování se, průměrný čas strávená, než tě zabijou. Počet použitých Goldů. Všechno tohle dovede zpracovat a dát potom do SB v. x, a následně do hry.
Match Making je důležitej a dosud ho WG naprosto nezvládá. Jsem zastáncem MM+-2. (i pro LT) Bez toho by to nebylo ono. Ale vyvážení Himllu (3x Arty, +4HT na úkor MT je nahovno). WG samo psalo, že nejdříve se vybere mapa, a pak se k ní přidávají tanky. Tak proč kurva cpou Artyny na Himl.
Chcete omezit Artyny? No tak jich dávejte míň do hry a do městskejch map vůbec. Artynáři si pěkně počkají ve frontě dvě minuty, tři minuty. Za tu dobu jich polovina usne. A je vyřešeno.
Goldy za kredity zdražit. Proč mám na účtu 23Mega a nevím co s nima?
Tak asi tak.
Celkem souhlas. Artyny nejsou tak otravný a jejich nová role jim celkem i padne.
VymazatCo se týče toho celkovýho rebalancu připadá mi to jako dobrej nápad. Já tu hru přes 4 roky a z toho 3 roky jsem hrál jako rajče a bavilo mě to, pak jsem pochopil mechaniku a začalo mi docházet jak špatně na tom hra je.
Márty, kdyby jsi nikdy nezačal streamovat myslíš že by tě WoT dál bavilo ? Přeci musíš vidět jak je to na hovno, medka si dělaj co chtěj a artyny ani nemá cenu komentovat. Hrát HT a TD je k ničemu a LT je momentálně totálně zbytečná třída. Takže končíme u tier 10 medek a T11E5.
Čím víc času trávím na publicu tím víc mě to demotivuje. Zkus napsat třeba i ten mail a zahrát si tam. Mě momentálně baví víc gameplay na SB než na live serveru. Ta hra celkovou změnu gameplaye potřebuje jako sůl.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
VymazatKlobouček dolů Marty paradní článek. Za mě bych tu pouze možna otevřel diskuzi ohledně toho neprostřelitelného mause. Já osobně to vidím jako spravně, že s něho chcou udělat pevnost co frontálně prostě nepenetruješ. Má to fakt sloužit k tomu že když si medko tak se máš vytočit na pětníku a najít si jiný uhel pohledu jak do něj střílet. Maus je tak neskutečně pomaly a ještě s tim co chcou udělat s jeho dělem a soft staty ten tank bude fakt jezdici barak sloužici na srhnuti palby na sebe ale sam toho moc neuděla, ale to spiš jenom tak btw. Co jsem chtěl říct je hlavně to, že možná ted konečně dostanou smysl i HEčka v té hře. Jo budeš mu davat za 150 ale budeš, konečně někdo bude muset přemyšlet i nad tim co si vozi za munici a nebude to jenom o tom probiju/víc probiju/HEle wafle, ale ty hečka se prostě začnou použivat hlavně na HT prostě v situacích kdy prostě nebudeš moct probit tak nabiješ HEčko lepší nějaky dmg jak žadny dmg. Co ty si myslis o tomto využití HEček? Jako takove HEčko od E100 nebo IS4 to zaboli i když nepenetruje.
OdpovědětVymazatAno, osobně se na to dost těším. Asi vím proč to udělali tak "chaoticky" a předělali vše na jenou, nastavily stock statistiky a od nich dále odvíjí další balanc. Myslím si že tímhle postupem se k výsledku dopracují.
VymazatTaky se mi líbí že tankům hrajícím na blízko snížili penetraci (prase 253mm a další). A naopak sniperům ji zvýšili. S protistřepinovkou a velkou lékárnou pro tebe artyny přestanou být nebezpečné ( gůči za 500 při dost dobrým zásahu a ochromení max 10s)
Strácení penetrace se vzdáleností je výbornej nápad a líbí se mi (to že je to teď nesmyslně přehnané nechme stranou)
A i ty HEčka se začnou používat, HT jako maus po těch letech jsou konečně k prorážení linií a "tankování". Ani artyn se nemusí bát :D
Za tohle WGčku velké +. A kdyby ty změny nakonec nedali na live server tak ať nechají ten sandbox i s mým postupem na live serveru. Moc rád bych pokračoval ve svém snažení tam. Hrát pub. je poslední dobou jen mordor.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Vymazat