Mody, modifikace, cheaty. Různý označení pro jednu věc, která i teď vzbuzuje víc kontroverze, než by vůbec měla. Jak už to tak bývá, inspiraci pro psaní tohohle článku jsem opět našel v diskuzích na wot.cz. Přesně tom portálu, kde mají komentáře úroveň, lidi se neuráží a píšou k věci. Nebo taky ne. Každopádně, u videí slovenskýho youtubera ManiaXXL se rozvinula velmi plodná diskuze právě na tohle téma. Abych to jen uvedl do kontextu - maniaXXL používá ve videích mody na odhalování toho, kam nepřítel právě míří (tzv. Direction box, jak jsem se dozvěděl v komentech). Právě tenhle mod byl hlavním jádrem sporů. Jeden samotnej mod ale není až tak důležitej. Na diskuzi se dá dobře ilustrovat to, co je špatně s částí celý týhle komunity.
Nebudu vám lhát, celou diskuzi jsem nečet, protože 130 komentářů koncentrovaný rakoviny je trošku moc i na můj vkus, ale dal se z toho vypozorovat vcelku jednoduchej vzorec debaty. Je jasný, že bude trošku zavádějící zjednodušovat celou diskuzi na dva tábory, ale nemám bohužel prostor na to rozebírat tu každej komentář jednotlivě, to bych se z toho asi zvencnul.
Tábor první: Všechny mody jsou zlo
Část diskutujících zaujala relativně rozhodný stanovisko: Mody, který používá maniax (to "XXL" se mi tam nelíbí :D ) jsou cheaty a měly by bejt zakázaný, stejně jako jakýkoliv další modifikace. Tohle je argumentační rovina, ke který se já osobně přikláním víc, ale o mým postoji k problematice až níže.
Problém tohohle tábora je ten, že stejně jako všechno, ani tahle otázka není černobílá. Lidi zastávající tenhle názor totiž automaticky vidí někoho s xvm jako "cheatera", což tak samozřejmě taky není. Hlavním argumentem těchto diskutujících bylo, že mody nejdou pořádně kontrolovat a je velmi těžký rozlišit mezi tím, co ještě je "v normě" a co už ne, proto radši zakázat všechno a to nejlíp hned.
Tábor druhý: Když můžou oni, můžu i já
Druhá strana sporu to vidí trochu jinak. Zaprvý, neexistuje žádnej oficiální seznam zakázanejch modů. Takže cajk. No a hlavně, mody si přece může stáhnout každej a je jen chyba ostatních, že to nedělaj. Takže něco ve smyslu, že kdyby nebylo v zákoně, že se nesmí krást a soused by si koupil nový auto, tak mu ho vemu. Protože on přece může udělat to samý, no ne? Morální hodnoty, fair play? Ale jděte, to se v roce 2016 přece nenosí. Častým argumentem v diskuzi ještě bylo, že i mody, který dávají jasnou výhodu (což sám autor komentáře přiznal) vás zároveň můžou i znevýhodnit, protože vás všechno to info navíc může zmást. To je mi teda vážně líto.
Můj pohled na věc
Zásadně nesouhlasím s názorem, že když je někdo ve hře horší, může si "v rámci mezí" dopomáhat nějakýma pomůckama, který ho přiblížej k většinovýmu levelu ostatních hráčů. Je to něco, jako kdyby měl na stovce sprintu týpek 20 metrů náskok, protože přece "neběhá tak rychle" (berte s nadsázkou). Důkazem toho je i tenhle komentář (autora netřeba jmenovat) z jiný diskuze na stejným webu:
,,Jde o čistě subjektivní záležitost každého z nás. Pro mne má onen Direction box jednu jedinou výhodu (větší přehlednost), což jsem opakovaně psal. Jinou výhodu mi nepřináší, protože WoT hraju s přestávkami 5 let a mapy znám snad i nazpaměť včetně křovíček a ďolíků. Někomu může přinášet víc informací, které ve standardním UI nedokáže zjistit, protože nezná detailně mapy."
"Protože nezná detailně mapy?" Tak co kdyby se je třeba naučil, jako my všichni ostatní? "Nedokáže zjistit?" V UI už jsou všechny podstatný informace, krom nastřílený damage, kterou zas tak nikdo vědět nepotřebuje. Krom toho vám hra servíruje všechno, co potřebujete, jako na stříbrným podnose. A pokud někdo "nedokáže zjistit" něco z těch naprostejch základů sám, je mu buď pět let, nebo má minimálně lehkou mentální retardaci.
Mám prostě pocit, že dnešní doba pořád směřuje k tomu, že všichni si hledáme víc a víc berliček, jak bejt pohodlnější a ušetřit si nejen čas, ale především námahu. To stejný je i s modama. Hlavním důvodem, proč je většina lidí používá je prostě lenost. Jsou líný se učit mapy, líný sledovat minimapu, líný se učit weakspoty. Radši překonám tu lenost jednou, vygoogluju si mod, co to udělá za mě a tradá, hotovo dvacet. To je čím dál tím víc dnešní mentalita.
![]() |
I takhle může vypadat wotko |
Ano, argument, že žádnej mod z vás lepšího hráče neudělá je do určitý míry pravda. Ale zároveň to může udělat rozdíl mezi dvěma stejně dobrýma hráčema. Představme si situaci: dva stejní hráči - jeden bude hrát vanillu a druhej bude mít namodovanou hru. Ten namodovanej bude mít třeba mod na nepřátelskej reload tanku, bude vědět, jestli na něj ten druhej vidí apod. Samozřejmě, že má větší šanci v tom souboji uspět. A to je špatně.
Na druhou stranu, existuje i trošku střízlivější pohled na věc, kterej opět budu ilustrovat na jednom z komentářů (z jiný diskuze):
,,zajimave je ze na mody placou nejvic gumy s wnkem sotva do 1000 a bzilionem bitev. osobne aimbota nemam ale je mi to uplne fuk jestli ho ma souper aj tak si ho v pohode ustrilim a kdyz ne, vidim chybu v sobe, spatna volba pozice, timing atd atd… vetsina mistnich „specialistu“ nema ani elementarni znalosti mechaniky hry a aimbota vidi vzdycky kdyz dostane poskozeni stejneho modulu. kdybyste se radeji soustredili na svoji hru."
Citaci jsem záměrně nijak stylisticky ani gramaticky neupravoval, ale pointu snad chápete. A tak by to mělo bejt. Ideální by bylo implementovat do UI rozhraní hry ještě damage panel, abyste věděli, kolik jste nastříleli a šmitec, nic víc ve hře nepotřebujem. Ano, někdo by moh namítnout, že nějaký vizuální mody, dvě řady v garáži a hanbatý obrázky v garáži jsou superdůležitý a svůj život si bez nich nedokáže představit, ale narovinu - nejsou. Já bych byl proto, aby se smazalo celý res_mods a možnost namodovat hru by vůbec neexistovala. Ale dokud to tak je, souhlasím přesně s druhým citovaným komentem. Soustřeďme se víc na sebe a míň na to, co dělaj ostatní. Většina lidí stejně zjistí, že bez modů to jde úplně stejně jako s nima :)
Pokiaľ mody nezasahujú do hrania druhého hráča tak s tým nemám problém :) Napríklad ako tie WNstaty v garáži alebo dmg display, ale XVM a tieto tomu podobné ničia hru ostatných.
OdpovědětVymazatPřidat dmg panel a smazat res_mods. Takový je můj názor. :D
OdpovědětVymazatVidim to stejne, pridat dmg panel, xwm jen z garaze a vic netreba. At ma vyhody ten kdo o hre vic vi a vic ji umi.
OdpovědětVymazatjá bych do hry přidal dmg panel, možnost víc řádků vozidel v garáži..a přiznám se, že ten jinej pohled pro arty se mi taky líbí, jinak nic jinýho nepoužívám a víc bych ani nechtěl.
OdpovědětVymazatHEZKY NAPSANE! Vim, ze jsem lama a pochopil jsem, ze to je temer vzdycky ma chyba, kdyz jsem po chvilce na sracky. Nadavam uz jen na hovnomety :-)
OdpovědětVymazatMam stejne pocit, ze nejvic si stezujou deti a ti co detmi mentalne zustali a nevi, co je sebekritika.
ano máš pravdu v tom že záleží na hráči a né vyloženě na módech (osobně s mody (ne aim bot a podobně) i bez hraji na 2500+ wn8, největší problém jsou módy v CW a SH (padací módy, mód který ti ukáže když v křoví stojí tank atd.) Souhlasím s tím smazat všechny mody a hra bude férová pro všechny a jestli někdo potřebuje aim bot tak je to noob.
OdpovědětVymazatPs: pěkný článek
Zdravím Marty, článek je super. Souhlasím s tebou, že nejlepší by bylo zrušit celou res_mods složku a byl by klid. A také s tím, že bychom se v první řadě měli soustředit sami na sebe a ne na druhý.
OdpovědětVymazatNicméně měl bych trošku výtku k tomu jak je to napsané ze začátku. Píšeš, že: "Abych to jen uvedl do kontextu - maniaXXL používá ve videích mody na odhalování toho, kam nepřítel právě míří (tzv. Direction box, jak jsem se dozvěděl v komentech). Právě tenhle mod byl hlavním jádrem sporů".
Myslím si, že hlavním jádrem sporu nebylo to, jak píšeš že maniax používá Direction box. Maniax tam ve svém videu měl replay nějakého týpka v AT-15, který údajně měl používat aimbot.
Je to prkotina, ale nerad bych, aby se informace nějak překrucovali a lidi by měli zafixované, že ten maniaXXL požívá cheaty :D I když co jsi budeme povídat, jeho hra je řádně "namodovaná" (v rámci mezí jak píšeš :D).
jedná se o jiný video, ty mody který byly na videu (včetně Direction boxu) používá on sám. Ne, že by ukazoval, jak má někdo aimbot (jako na tom videu s AT-15)
VymazatKua nevím proč jsem Unknown, když jsem na Googlu přihlášenej, ale k věci:)
OdpovědětVymazatMódy dost pomohly s vývojem týhle hry, vemte si kolik vylepšení hry za poslední rok dva, bylo dříve pouze součástí módů a jak dlouho trvalo WG je do hry umístit. Takže bez módů by se dost zpomalil vývoj(který je už takhle dost pomalý). Na druhou stranu je fakt, že některé ty módy už jsou opravdu cheaty(odpočet nabíjení, kam míří tank atd...), toto by se mělo určitě zakázat.
Mě osobně už chybí jen DMG panel a ukazatel spotnutých a "svítících" tanků, jsem staší člověk a podle minimapy to nestíhám sledovat:) Ve skutečným tanku to má taky nějaký operátor na starosti:) Používám i barvičky, pro mě je lepší vědět proti komu hraju, jestli jsem lepší nebo horší, u Mártyho je to jednoduchý když je lepší než 99% hráčů:)
V současném stavu hry jsem taky spíš pro úplný zákaz módů, i když sám některé používám.
Hele já bych z vlastní zkušenosti řekl že bez modu se hraje 100x líp.
OdpovědětVymazatPěkně napsáno, určitě souhlasím s hitlogem, ale ocenil bych ještě kdyby wg přidalo "žárovky" již spotlých tanků. Samozřejmě můžete namítnout, že si každý může přece sám spočítat, vyvodit jaké tanky ještě nebyly spotlé apod. Ale popravdě v situaci kdy se rychle spotne naprostá většina nepřátel velice snadno přehlédnete, že se jedno prase nebo hvězda z báze ještě nepohla a veselé flankování skončí dřív než začalo... A jednoduchou tabulku session statů by snad také nebyl problém implementovat, koneckonců klidně i bez řádku s wn (jelikož s tím wg nemá nic společného), nevím proč by nemohli hráči přehledně vidět kolik si jednotlivé seance nastřílí dmg či mají winrate, to propírané wn si nakonec každý může odhadnout či najít na stránkách mimo wg.
OdpovědětVymazatja tohle nepochopim, ve wot se regulerne cheatuje a vy tu fakt resite wn8 ve hre? copak v jinych hrach nejdou status protihrace? mod proste NEROVNA SE cheat. a rict, ze takovy aimbot jinak nepomuze... tak to jste aimbot asi nevideli v akci. delo neustale plynule sleduje weakspoty protivnika a reaguje na prekazky i horizont. staci se vrtet a cekat na dobijeni dela, pripadne prepinat target... bomba, tohle fakt z nikoho "fialku" neudela. jasne.
OdpovědětVymazatcele je to neuveritelna drzost WG, ze neco takoveho pripusti. ale obrovska koncetrace zmrdu a free2play koncept, jsou veci ktere WG "brani" proti chetovani razne zakrocit. martyho nazor, ze neexistuje zpusob jak zakrocit proti cheatum, je proste technicka neznalost. heuristika analyza, ktera by pred spustenim hry jednoduse projela res_mod a v pripade cheatu proste prohram ukocila, by nebyla technicky nic sloziteho. samozrejme by se musela s novymi verzemi ucit novym technenikam cheat modu, ale tak je to v kazde online hre, ze.
to se ale pravdepodobne nestane, protoze v anonymim prostredi iternetu se proste ukazuje, ze zmrdu je proste moc. prosel jsem zatim 3 klany a tohle je proste naprosty standard.
tady se muzete podivat jak vypada takovy, slovy luzy z diskuzi wot.cz, "nic neovlivnujici" cheat: https://youtu.be/m9HU5vqn3FQ
Vymazatja jsem nikde nenapsal, že "neexistuje způsob, jak zakročit proti cheatům", jen, že WG to z finančních důvodů nikdy neudělá.
VymazatV podstatě shrnutí tvého podcastu z dřívějška, ale i tak zajímavé počtení.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatNo ono je to těžký.
OdpovědětVymazatNejsou mody jako módy.
Mody jako AimBot, Reload, shozený stromy atd značně zvýhodňují protivníka a není pravda, že jsou povolený. WG jasně uvádí, že povolování takovýchto modů je zakázané a může vést k Permabanu. Je na každém a jeho bezmorálce, zda si je do hry dá, nebo ne. Pak se ale jednou může stát, že dostane Permáč, ani nebude vědět za co. Já osobně, rozdávám reporty pravidelně. Tedy speciálně na Artyny. Ty jsou samy mod.
A pak jsou mody, třeba třířádková garáž apod. Který v podstatě ulehčujou/ztěžujou hráčovu orientaci v Garage. Co si tam kdo dá je každýmu úplně u Martyho, protože to na nemá žádný vliv na funkci rostlináře. Vemte si třeba ten mod, kdy se vám nahrazuje automatické používání Goldů při nákupu spotřebáků kreditama. Po každý aktualizaci to musíte znovu a znovu nastavovat. To je sviňárna od WG jako sviňa.
V garáži se dá vyrobit tolik vylepšení. Vemte si třeba, že byste si mohli stvořit nekonečně vlastních seznamů tanků, se kterýma zrovna chcete hrát. A ty tanky by se mohly v seznamech i prolínat. Systém filtrů s modem "neelitní". je sice hezkej, ale pořád to jaksi není ono. částečně to nahrazuje volba "Nastavit jako primární", ale to je pouze jedna jediná položka seznamu.
Nebo takovej Autoequip - Stačí zase jenom to, že při každý mikroaktualizaci se zapomenou Bina a Cammonet v garáži. (Tohle márty nečti, bo Optika je trvalá :-) )
Tohle všechno jsou vylepšení, který dělá komunita a WG to na základě poptávky velice pomalu zavádí. (Kruhy na minimapě, zoom).
Ale například to, že by WG automaticky přepnul hru do Vannila můdy, když se hrajou SH, CW, nebo hodnocený bitvy by neměl být žádnej problém. Tak proč WG tímhle nezačně. To mi věž nebere.
P.S. Ve Feedbacku Sandboxu jsem do WG psal, že hrát permanentně Sandbox se osmi Artynama (4x2) mě fakt nebaví. A ať se postarají o to, jak zabránit hrát třem Artynám v četě (Což zase není problém. Stačí prostě třetí Artynu do čety nepustit). A hle. Tuhle jsem se dočetl, že na tom už prcují. Je to takovej docela dobrej pocit, mít alespoň nějakou naději, že ty "Fídbeky" třeba někdo alespoň rozkliknul.
Kdyz jsem zacal hrat v roce 2013, kamos co me do hry dotahl me ukazal po cca 3k bitev, ze neco jako mody jsou... Hral jsem s Hitzones (barvi tank podle toho kde je munice, motor, slabsi pancir, atd, coz uz tedka vim uplne s prehledem), mel jsem zboreny objekty na mape (to je fakt jeden z nejvic humus modu co existuje... kam se na to hrabe rentgen, laser nebo reload).
OdpovědětVymazatPotom co jsem zacal hrat hru vic cca rok dozadu, tak uz jedu jen na QB modpacku protoze proste mam rad tu info o dmg done a blocked (hlavne na mise je to dobry) a protoze me prijde, ze ta hra je prehlednejsi, nez kdyz to ma clovek jako omalovanky. Pokud by WG pridalo do hry udaje o dmg, tak uz pro me v podstate neni duvod nejakou slozku s res_mods vubec mit...
Na druhou stranu se musi uznat, ze nektery docela podstatny zmeny UI jsou inspirovany prave nejpopularnejsima modama, ktery ve svy dobe davaly jejich uzvatelum urcitou vyhodu (viewrange kruhy, last spotted pozice atd), takze chapu, ze nechtej uplne prijit o "zdroj inspirace".